Biohacking: Vad jag gör för att stärka mitt immunförsvar

I dessa dagar är det intressant att göra vad man kan för att stärka sitt immunförsvar. Läser man om detta finns det hur mycket som helst av mer eller mindre vetenskapligt förankrade råd. Och sannolikt har olika individer olika förutsättningar och olika strategier som är optimala.

Några saker jag själv tillämpar efter bästa förståelse av potentialen och att de inte skall ha några betydande biverkningar.

  1. Tillräckligt med mineraler och vitaminer, speciellt
    1. zink (äter kosttillskott, och försöker äta mat med zink i)
    2. magnesium
    3. D-vitamin (helst via solljuset, men annars via kosttillskott) Jag tar 2500 IE per dag under de dagar som jag inte kan vara ute i solen [1] Anm. Man kan få för mycket D-vitamin också, så det är bra att kolla upp nivån med jämna mellanrum.
    4. C-vitamin
    5. selen (mer osäkert hur viktigt detta är men med tanke på risk för utarmade jordar tar jag en multivitamintablett med selen i 2-3 gånger per vecka)
    6. Näringsrik mat i övrigt (grönsaker, frukt, proteiner i tillräcklig mängd) – det finns inget utrymme för skräpmat och mat med lågt näringsinnehåll (i förhållande till energimängd), t ex spannmål (pasta, ris, bröd). Att äta paleo är det bästa!
  2. Livsmedel som ger låg inflammation (undvika kronisk inflammation och att överbelasta immunförsvaret med allergener och andra olämpliga ämnen t ex växtoljor som solrosolja)
  3. Hålla lågt blodsocker (genom att undvika socker och annat med hög andel snabba kolhydrater). Studier har visat att (förutom vid långvarigt hög blodsockernivå), även en kortvarigt förhöjd halt av blodsocker minskar immunförsvarets förmåga [2, 3].
  4. Vara ute i solen och röra på mig (solljus på dagen ger också bra med D-vitamin).
  5. Prioritera sömnen så att den blir tillräckligt bra
  6. Undvika långvarig stress (kortvarig stress kan till och med vara nyttigt, se hormesis).
  7. Kalla duschar (ca 60 sekunder)
  8. Vara ute i friska luften (i solen minst 30 minuter varje dag, dock undvika att bränna sig, varav 20 minuter mitt på dagen för att bland annat få D-vitamin den naturliga vägen – fungerar dock inte effektivt under vinterhalvåret).

Sedan är det givetvis bra att tillämpa försiktighet och god hygien och undvika att bli smittad av farliga virus såsom Covid-19!

Referenser:

  1. Se Dr. Rhonda Patricks Youtube-klipp om möjligheterna för att D-vitamin kan vara bra för immunförsvaret: https://www.youtube.com/watch?v=45rlZGRz6Qo&feature=youtu.be
  2. Turina M, Fry DE, Polk HC Jr. Acute hyperglycemia and the innate immune system: clinical, cellular, and molecular aspects. Crit Care Med. 2005 Jul;33(7):1624-33. Review. PubMed PMID: 16003073.
  3. Jafar N, Edriss H, Nugent K. The Effect of Short-Term Hyperglycemia on the Innate Immune System. Am J Med Sci. 2016 Feb;351(2):201-11. doi: 10.1016/j.amjms.2015.11.011. Review. PubMed PMID: 26897277.
Det här inlägget postades i Omgivning. Bokmärk permalänken.